مباني نظري و پيشينه تحقيق كسب و كار الكترونيك

۲۱ بازديد
مباني نظري و پيشينه تحقيق كسب و كار الكترونيك

مباني نظري و پيشينه تحقيق كسب و كار الكترونيك

دانلود مباني نظري و پيشينه تحقيق كسب و كار الكترونيك

مباني نظري و پيشينه تحقيق كسب و كار الكترونيك مباني نظري و پيشينه كسب و كار الكترونيك
دسته بندي علوم انساني
فرمت فايل docx
حجم فايل 1031 كيلو بايت
تعداد صفحات فايل 54

مباني نظري و پيشينه تحقيق كسب و كار الكترونيك

توضيحات: فصل دوم پايان نامه كارشناسي ارشد (پيشينه و مباني نظري پژوهش)

همراه با منبع نويسي درون متني به شيوه APA جهت استفاده فصل دو پايان نامه

توضيحات نظري كامل در مورد متغير

پيشينه داخلي و خارجي در مورد متغير مربوطه و متغيرهاي مشابه

رفرنس نويسي و پاورقي دقيق و مناسب

منبع :    انگليسي وفارسي دارد (به شيوه APA)

نوع فايل:     WORD و قابل ويرايش با فرمت doc

قسمتي از متن مباني نظري و پيشينه

كسب و كار الكترونيك

مطالعه سيستم كسب و كار الكترونيك در دنياي متلاطم و پيچيده امروزي امري ضروري است، زيرا كه روندهاي كليدي در كسب و كارهاي سنتي بسيار متحول شده و به سمت دسترسي سريع و جهاني، سرعت در كل زنجيره تأمين و انجام كسب وكار به صورت الكترونيك پيش مي‏رود. (بوكولد، 2000)

كسب و كار الكترونيك مفهومي گسترده است كه شامل تمامي جنبه‏هاي استفاده از فناوري اطلاعات در كسب و كار است و تنها در برگيرنده خريد و فروش نيست. بلكه شامل ايجاد انسجام و يكپارچگي در كل فرآيندهاي كسب و كار و ارتباطات در داخل و خارج از سازمان مي‏باشد. (روولي، 2002)

به عبارتي ديگر، كسب و كار الكترونيك يك اصطلاح كلي مورد استفاده براي توصيف فرآيندهاي كاري به كار گرفته شده در محيط‏هاي مجازي يا الكترونيكي همچون شبكه جهاني وب مي‏باشد. (بوتو، 2003)

از نظر زواس « كسب و كار الكترونيكي عبارت است از تبادل اطلاعات از طريق شبكه الكترونيكي، در هر مرحله‏اي از زنجيره عرضه، چه در درون يك شركت يا بين شركت‏ها، بين شركت و مشتري يا بين بخش خصوصي و عمومي اقتصاد، و چه توأم با پرداخت پول باشد يا اينكه پرداختي صورت نگيرد. »

توربان (2002) نيز كسب و كار الكترونيكي «چيزي فراتر از كسب و كار الكترونيكي مي‏داند كه در آن به غير از فعاليت‏هاي تجاري شركت، بسياري ديگر از روابط بين سازماني و بين مشتري و سازمان نيز ماهيت الكترونيكي به خود مي‏گيرد. »

كسب و كار الكترونيك عبارت است از كسب مشتري و بازرگانان براي مبادلات تجاري از راه خود كار كردن تراكنش‏ها، تبادلات، ارتباطات و تعاملات از راه فناوري‏هاي ارتباطي و كامپيوتري در جهت  هدف‏هاي اقتصادي كه شامل سيستم‏هاي بين سازماني، مانند: تلفن، اينترنت، ايميل، يا شبكه‏هاي كامپيوتري داخلي در جهت پشتيباني معاملات آنلاين تجاري است. پس مي‏توان گفت هدف اين نوع كسب و كارهاي جديد، خودكار سازي تراكنش‏هاي كسب و كار و جريان كار است. (حنفي زاده، 2006)

تعريف كلي كه شركتIBM  از واژه كسب و كار الكترونيكي ارائه مي‏نمايد عبارت است از: انجام كسب و كار با استفاده از رسانه‏هاي الكترونيكي نظير اينترنت.

فرآيندهاي كسب و كار مورد نظر در تعريف  IBMشامل تحقيق و توسعه، بازاريابي، توليد و تداركات (پشتيباني) داخلي و خارجي، مبادلات سمت خريدار تجارت الكترونيكي با عرضه كنندگان و مبادلات سمت فروشنده با مشتريان مي‏شود.  اين فرآيندها همان فرآيندهاي كليدي تجاري مي‏باشند.

» يك رويكرد امن، قابل انعطاف و يكپارچه براي دستيابي به ارزش در كسب و كارهاي متفاوت به وسيله ايجاد تركيب سيستم‏ها و فرآيندهايي كه بر فعاليت‏هاي هسته اصلي كسب و كار با حفظ سادگي و استفاده از فناوري اينترنت استوار هستند. «(پاويك و همكاران، 2007)

DTI نيز كسب و كار الكترونيكي را اين چنين تعريف مي‏كند: به كارگيري فناوري ارتباطات و اطلاعات يكپارچه در فعاليت‏ها، طراحي مجدد فرآيندهاي تجاري و يا نوآوري كامل در مدل‏هاي تجاري توسط يك شركت در فرآيندهاي دروني. كسب و كار الكترونيكي تعريف ديگري نيز دارد؛ يكپارچگي و سياليت بيش از پيش طرح‏ها، فرآيندها، تجهيزات و سيستم‏هاي تجاري كه در راستاي برآورده سازي نيازهاي دايم التغيير مشتريان صورت مي‏گيرد.

كسب و كار الكترونيك باعث مي‌شود تا فرايندهاي تجارت، روابط و داد و ستد جهاني گردد. محيط تجاري شركت، ممكن است، شامل يك شبكه جهت دسترسي به سازمان‌هاي عمومي يا شبكه‌هايي كه با محافظت خاص براي دسترسي افرادي خاص طراحي شده و يا حتي شبكه داخلي باشد كه براي دسترسي افراد و كارمندان داخل شركت طراحي شده است. كسب و كار الكترونيك تنها قرارداد يك صفحه شبكه‌اي نيست. بلكه محيط مدل‌هاي تجاري اعم از تجارت با كارمندان، مشتريان، تأمين‌كنندگان و شركا است. (سرمد، 1382، ص3)

گامي فراتر از كسب و كارهاي الكترونيك مفهومي به نام كسب و كارهاي الكترونيك پويا است. كسب و كارهاي الكترونيك پويا در رابطه با اين است كه چگونه سازمان‏ها مي‏توانند سيستم‏ها را در سه بعد اينترانت، اكسترانت و اينترنت در يك حالت پويا، يكپارچه و منسجم كنند. كسب و كار الكترونيك پويا به آنها اجازه اصلاح سريع تر و ساده تر سيستم‏هاي موجود در زماني كه فرآيندهاي كسب و كار نيازمند تغييرات است را مي‏دهد و تمركز روي يكپارچگي و پيچيدگي زير ساختاري روابط كسب و كار با كسب و كار، از طريق اهرم قرار دادن و قدرت نفوذ مزاياي استانداردهاي اينترنت و زير ساختارهاي عمومي براي ايجاد كارايي‏هاي بهينه براي رشته‏هاي كامپيوتري درون و بيرون سازماني دارد. (اندرو و همكاران، 2006)

 

2-2 تفاوت كسب و كار الكترونيك و تجارت الكترونيك

توربان (2002) تجارت الكترونيكي را شامل خريد و فروش كالا، خدمات و اطلاعات از طريق ابزارهاي الكترونيكي نظير اينترنت مي‏داند.

از نظر ريپورت و جاورسكي (2001) تجارت الكترونيكي عبارت است مبادله فناورانه بين بخش‏ها (افراد يا سازمان‏ها) و فعاليت‏هاي الكترونيكي درون سازماني و بين سازماني كه چنين مبادلاتي را تسهيل مي‏كند.

« ونيستون كالاكاتا » (2005) تجارت الكترونيك را از چهار منظر زير تعريف مي‏كند:

1) ديدگاه ارتباطي: تجارت الكترونيك ارايه دهندة اطلاعات، محصولات/ خدمات يا پرداختها از طريق خطوط تلفن، شبكه‌هاي رايانه­اي و يا هر وسيلة الكترونيك ديگر است.

2) ديدگاه فرآيند كسب و كار: تجارت الكترونيك كاربردي از فناوري در خودكار كردن معاملات تجاري و جريانهاي كاري است.

3) ديدگاه خدماتي: تجارت الكترونيك ابزاري است كه علايق و خواسته‏هاي شركتها، مشتريان و مديريت را مخاطب قرار داده و اداره مي‌كند، از هزينه‌هاي خدمات مي‏كاهد، كيفيت كالاها را بهبود مي‌بخشد و سرعت تحويل كالا را افزايش مي‌دهد.

4) ديدگاه برخط: تجارت الكترونيك ظرفيتي براي خريد و فروش محصولات و اطلاعات و همين‏طور ساير خدمات پيوسته بر تار جهان گستر را فراهم مي‌سازد. واضح است كه تجارت الكترونيك در بسياري از زمينه‌ها قابل توصيف است. اما شايد مفيدترين توصيف آن با تجارت ارتباط پيدا مي‌كند.  

 

دانلود مباني نظري و پيشينه تحقيق كسب و كار الكترونيك

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.