مباني نظري و پيشينه تحقيق رفتار شهروندي سازماني

۱۷ بازديد
مباني نظري و پيشينه تحقيق رفتار شهروندي سازماني

مباني نظري و پيشينه تحقيق رفتار شهروندي سازماني

دانلود مباني نظري و پيشينه تحقيق رفتار شهروندي سازماني

مباني نظري و پيشينه تحقيق رفتار شهروندي سازماني مباني نظري و پيشينه رفتار شهروندي سازماني
دسته بندي علوم انساني
فرمت فايل docx
حجم فايل 33 كيلو بايت
تعداد صفحات فايل 26

مباني نظري و پيشينه تحقيق رفتار شهروندي سازماني

توضيحات: فصل دوم پايان نامه كارشناسي ارشد (پيشينه و مباني نظري پژوهش)

همراه با منبع نويسي درون متني به شيوه APA جهت استفاده فصل دو پايان نامه

توضيحات نظري كامل در مورد متغير

پيشينه داخلي و خارجي در مورد متغير مربوطه و متغيرهاي مشابه

رفرنس نويسي و پاورقي دقيق و مناسب

منبع :    انگليسي وفارسي دارد (به شيوه APA)

نوع فايل:     WORD و قابل ويرايش با فرمت doc

قسمتي از متن مباني نظري و پيشينه

رفتار شهروندي سازماني 

مقدمه

در ادبيات آكادميك و حرفه اي مديريت، توجه قابل ملاحظ هاي براي فهم تأثير رفتار شهروندي سازماني به عنوان رفتارهاي فراوظيفه اي كاركنان بر مشاركت آنان به صورت مثبت در عملكرد سازمان ها شده است. رفتار شهروندي سازماني، نگرش و ظرفيت كاركنان را براي توانمندسازي و انعطاف پذيري بالاتر آنها در راستاي اهداف سازمان و در شرايط مختلف محيطي فراهم مي آورد. بنابراين وفاداري و تعهدي كه در كاركنان ايجاد مي شود عاملي براي تضمين سلامت سازمان و بقاي آن در محيط رقابتي و متحول محسوب مي شود (فاني، دانايي فرد و زكياني، 1392)

پژوهشي علمي كه در آن به بررسي رفتار شهروندي سازماني در بين كارگران يقه سفيد و يقه آبي در تركيه پرداخته شده است، تعبير جالبي از رفتار شهروندي سازماني به دست مي دهد. نويسندگان پژوهش مذكور بيان مي دارند كه هر چند در طبخ يك غذا نمك و روغن ضروري به نظر مي رسد، اما ادويه مي تواند طعم غذا را بسيار مطبوع تر كند. بدين ترتيب رفتار شهروندي سازماني تعبيري هم چون ادويه در رفتار سازماني پيدا مي كند (طاهري دمنه، زنجيرچي و نجاتيان قاسميه، 1390).

 

2-1-2) تاريخچه رفتار شهروندي سازماني

 OCB[1]يا رفتار شهروندي سازماني ريشه لاتين "اتيكس" به معني اخلاق از واژه يوناني "اتوس " است كه به معني ويژگي شخصيتي يا آداب و رسوم مي باشد. طبق نظر سالامون، معنا شناسي و ريشه يابي اين واژه بيانگر ارتباط اساسي آن با ويژگي هاي درون فردي و نشان دهنده خوبي شخص و قواعد اجتماعي صحيح و غلطي است كه رفتار فرد را جهت دهي مي كند. بنابر آن چه فردريش و هانت اشاره داشته اند، رفتار اخلاقي سازماني رفتاري است كه با ارزش ها، هنجارها و خط مشي هاي تجويزي سازماني، تطبيق داشته باشد (سهرابي و خانلري، 1388). 

رفتار شهروندي سازماني يك اصطلاح مفيد براي توصيف رفتارهاي داوطلبانه است و توسط اورگان [2] در سال 1988 ابداع شد. كه آن نيز اقتباس شده از ايده كانز در سال 1964 از رفتارهاي خارج از نقش مي باشد. اورگان رفتار شهروندي سازماني را به عنوان مجموعه اي از رفتارهاي كمك كننده ، اختياري و خارج از نقش به نمايش گذاشته شده توسط كاركناني كه نه به طور واضح با سيستم پاداش دهي رسمي و تاثير مثبت كلي بر سازمان شناخته شده است، و نمي توانند توسط قرارداد استخدامي اجرا شوند، معرفي مي كند (Hassanreza، 2010).

سابقه تعيين رفتار شهروندي سازماني تحقيقات قابل توجهي را به خود جلب كرده است اما بر اساس يك بررسي توسط پودساكف[3]، مك كينز[4]، پاين[5] و باكاراك [6]در سال 2000 سوابق مختلفي شامل مشخصات سازماني و شغلي و مشخصات فردي همراه با رفتارهاي رهبري شناسايي شده است. مطالعلت قبلي اغلب در چهار دسته ارائه شده متمركز شده است اما پودساكف و همكاران در سال 2000 دو دسته اصلي از كاراكترهاي فردي شامل نگرش هاي كاركنان و متغيرهاي صورت بندي شده را ارائه نمود (Hassanreza، 2010). 

لين وان ديان[7] و سون يانگ[8] در سال 1998 در سنگاپور مطاعاتي را در مورد بررسي رفتار شهروندي در كاركنان مشروط انجام دادند كه نظم قوي تري را بين كاركنان نشان داده و نتيجه اين گونه بود كه كاركنان با رفتار شهروندي سازماني داراي نگرش مثبت در مورد ارتباط خود با سازمان بودند (Dyne & Ang، 1998)

 


[1] Organization citizenship behavior

[2] organ

[3] podsakoff

[4] mackenzie

[5] pain

[6] Baruk

[7] Lin van dion

[8] Son yang

دانلود مباني نظري و پيشينه تحقيق رفتار شهروندي سازماني

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.